Hola gente! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maria Gardenier - WaarBenJij.nu Hola gente! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maria Gardenier - WaarBenJij.nu

Hola gente!

Blijf op de hoogte en volg Maria

15 Oktober 2014 | Peru, Cuzco

Hola gente!

Ik ben alweer meer dan een maand in Peru, de tijd gaat zo snel! Ik doe en zie heel veel en vermaak me nog steeds prima. Ik had eerst door de weeks mijn Spaanse lessen, smiddags vaak de stad in en de school organiseert een paar keer per week 's avonds activiteiten. Zo heb ik al panfluit les gehad (bleek toch niet echt helemaal mijn ding te zijn..) Kookles, salsa les en zijn we 2 keer met een groep naar een project geweest, een project voor alcohol en drugs verslaafde mannen. Het was echt een leuke en interessante avond maar het lijkt me ook best lastig om op zo'n 'project' te werken! Een ander project dat we hebben bezocht was een project dat het mogelijk maakt voor jongeren uit de quechua gemeenschap om te studeren. Maar deze projecten waren slechts voor één avondje.
Inmiddels ben ik verhuisd naar de appartementen boven school en ben ik ook op mijn project begonnen. Mijn nieuwe appartement bevalt goed en is erg gezellig. We zitten met 6 Nederlanders in de appartementen en eten of koken vaak samen. Vanaf nu ga ik elke dag in de middag van half 2 tot 5 naar mijn project. Ik loop eerst 5 minuten naar een busstop waar de busjes af en aan komen en worden volgepropt. Het is ongeveer 10 minuten met de bus en dan nog 10 minuten een heuvel op lopen. Op mijn project wonen rond de 50 kinderen, weeskinderen of kinderen waarvan de ouders niet meer voor ze kunnen zorgen. Er zijn verschillende appartementen en per appartement wonen 10 kinderen en 2 moeders die elkaar afwisselen. De meeste kinderen gaan 's ochtends naar school en komen rond 1/2 uur weer thuis. De kinderen vanaf 15 jaar gaan 's middags naar school. Althans dit is wat ik tot nu toe begrepen heb! Er is vrijwel geen begeleiding op het project, soms geeft een moeder wel aan wat ik kan doen maar meestal moet ik het zelf een beetje uitzoeken. Vorige week was mijn eerste week, het was een nogal wennen en ik voelde me een beetje de nutteloze Nederlandse knuffelbeer maar inmiddels gaat het al veel beter. Ik help vooral met huiswerk (in het Spaans rekenen uitleggen of het zonnestelsel natekenen) en daarna vaak tekenen/dansen/films kijken/voetballen. De kinderen zijn erg lief en verschillen erg van leeftijd. Vorige week hielp ik in een huis met 9 meisjes en 1 jongetje (8 t/m 15 jaar), zij waren erg gemakkelijk! Deze week help ik in een hus met 10 jongens, in de leeftijd van 10 t/m 15. Heel anders dan vorige week... En dat 3 jongens José heten en 2 jongens David maakt het er ook niet veel makkelijker op, haha. Met hun ga ik vaak voetballen op het voetbal pleintje op het terrein.
In de weekenden doe ik ook super leuke dingen ik ben naar Lago titicaca en Pisac geweest en heb ik een mountainbike tour gedaan. Het titicaca meer was erg mooi en indrukwekkend. Vooral de uros eilandjes (drijvende eilanden) vond ik super indrukwekkend om te zien. Het is echt heel erg toeristisch de boten komen af en aan. En je merkt ook echt dat de uros daar op zijn ingesteld (kraampjes voor hun huisjes, hele dure boottochtjes... Maar aan de andere kant waren die boottochtjes wel op boten van kilo's geweven riet met heel veel lege plastic flessen eronder. Net als die eilanden, de huisjes en alles op de eilanden is eigenlijk alles zelf gemaakt.. Ook zijn we op 2 andere eilanden geweest waar we naar de hoogste punten zijn geklommen, en genoten hebben van het prachtige uitzicht van het hoogste meer ter wereld!! (3812 meter)
In Písac zijn we naar een soort dierenopvang geweest waar we met de papagaaien, lama's en alpaca's op de foto konden en daarna bij de condors in het hok (euhhhh oké....) daar moesten we op een rij staan en dan kwam er een condor over ons hoofd heen vliegen, super vet. In Písac zelf hebben we lekker gegeten en souvenirs gekocht op de grote markt.
Afgelopen weekend hebben we met alle Nederlanders van de appartementen een mountainbike tour gedaan naar Maras en Moray. Het was de eerste keer dat ik ging mountainbiken en het was nogal zwaar maar ik vond het echt enorm leuk en het uitzicht was prachtig. We reden eerst een uur met het busje naar ons start punt. Vanaf daar zinn we naar Moray gefietst. Dat is een Inca ruïne, erg mooi om te zien. Vanaf daar zijn we naar een lunch plek gefietst, ik was helemaal gesloopt dus de lunch deed me goed. Vanaf de lunch plek was het alleen nog maar berg afwaarts naar Maras, (zout'vijvers' van elk niet meer dan 4 vierkantemeter). Klinkt best makkelijk maar de paadjes waren erg smal,stijl en vol stenen. We hebben nog een uurtje langs de "zoutvijvers"gelopen, kleine uitleg gehad van de gids en zijn toen weer met het busje naar Cusco gereden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Hasta luego! X

  • 15 Oktober 2014 - 21:19

    Nynke:

    Maria, wat heb je weer een stoere dingen gedaan! Geweldig!!!

  • 15 Oktober 2014 - 23:12

    Sylvia:

    Mooi verslag en prachtige foto's!
    En wat doe en zie je geweldige dingen.
    Liefs van ons allen

  • 15 Oktober 2014 - 23:23

    Tina De Wiljes:

    Geweldig Maria, wat onderneem je veel. geniet ervan. Liefs van ons.

  • 16 Oktober 2014 - 06:11

    Gerrie:

    Lieve Maria, mooie foto's ook, paar had ik nog niet gezien

  • 16 Oktober 2014 - 09:29

    Willemien:

    Ha Maria,
    Fijn om weer van je te horen. Klinkt allemaal geweldig wat je beleeft, zeg!
    Veel plezier verder.
    Liefs.

  • 26 Oktober 2014 - 08:26

    Roelie:

    Lieve Maria,
    wat mooi om je verslag te lezen en wat en prachtige natuur : al die kleuren. Die zoutpannen en de bergen van de Andes!
    Wat beleef je veel zeg . Fijne tijd verder!
    Liefs van Roelie

  • 05 November 2014 - 09:10

    Attie :

    Hey Maria,
    Bedankt, dat ik er weer tussen zit. Prachtige foto's en wat een avontuurlijke ondernemingen.
    Is dat toeval, zes Ned.? Ben ook benieuwd naar de wandschilderingen die je met de kinderen hebt gemaakt. Binnenkort ga je naar Argetinie....heel veel sterkte en succes met het nieuwe!
    Liefs Attie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 5897

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 27 Februari 2015

Vrijwilligerswerk Zuid Amerika

Landen bezocht: